Weblog

door Bjorn onder | 0 comments

Black Friday, online helemaal klaar voor de topdrukte?

Afgelopen vrijdag was het 'Black Friday' in de VS. Dit is de dag na Thanksgiving en de start van het Kerstshopping- seizoen. Traditioneel is 'Black Friday' de dag waarop Amerikaanse retailers één dag lang extreem hoge kortingen aanbieden met bijbehorende gekte, promoties en nodige buzz op sociale media. Het ontstaan van de term komt voort uit het verschijnsel dat vele winkels pas op deze dag in het jaar met zwarte cijfers schrijven (notatie van positief resultaat in Amerikaanse boekhouding). In Nederland kennen we dit fenomeen (nog) niet, maar stel je de periode tussen Sinterklaas en Kerst voor.

Daarnaast is Black Friday een ideaal voorbeeld van de toepassingen van elastische computercapaciteit en het voordeel in online marketing. Één dag per jaar heeft je webshop te maken met absurde drukte. Al weken ben je in voorbereiding: mailings, advertenties, promoties, AdWords campagnes en retargeting mechanismen staan klaar, maar heb je ook aan de voorbereiding van de shop zelf gedacht?

De capaciteit van je webshop heeft namelijk veel invloed op de bezoekerservaring. Hoewel wachtrijen traditioneel onderdeel zijn van de offline Black Friday gekte, willen we klanten online graag een vlotte winkelervaring en transactie kunnen bieden. Laadtijd van de pagina’s en content die niet of langzaam weergegeven wordt, leiden de bezoeker af en verslechteren de ervaring, en daarmee de kans op conversie.

Omdat webwinkels op een dag als vandaag een piek ervaren is voldoende capaciteit op de webserver nodig. Echter heb je de rest van het jaar deze ruimte niet nodig. Investeren in hardware, ‘te ruime’ servers, prijzige colocatie en data commitments zijn doorgaans niet flexibel en daarom niet geschikt om een tijdelijke piek op te vangen. Een public cloud op basis van OpenStack is dat wel. Met een prijsmodel op basis van daadwerkelijk gebruik in data en tijd. Dit is een aantrekkelijk model bij een situatie waarin de vraag fluctueert en de normale capaciteit overstijgt. Een retailer kan door middel van de OpenStack technologie gemakkelijk (en automatisch) public cloud capaciteit toevoegen bij tijdelijke drukte en deze weer afschakelen wanneer de vraag weer naar normale proporties terugkeert.

Dit afrekenmodel is aantrekkelijk omdat het de noodzaak vermindert voor webshops om hun bestaande datacenters of virtuele server contracten uit te breiden die voorbijgaan aan de fluctuerende vraag.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Commenting is not available in this channel entry.
VPS Bestellen
VPS Bestellen